W ubiegłym roku zaobserwowano wzrost liczby sklepów wielkoformatowych przy jednoczesnym spadku liczby sklepów małoformatowych i specjalistycznych.
W handlu wielkoformatowym największy wzrost liczby sklepów odnotowały supermarkety, o około 5 proc. Z kolei liczba sklepów małoformatowych i specjalistycznych, w porównaniu z rokiem ubiegłym spadła o około 3 proc.
Renata Twardowska, analityk GfK w zespole Consumer Goods & Retail komentuje: „Wyzwaniem dla sieci detalicznych stają się konsumenci, którzy mają obecnie dużo szerszy dostęp do informacji. Nowe technologie i korzyści płynące z ich używania wpływają na zachowania ludzi i ich relacje z markami. Aby utrzymać się na mapie handlu detalicznego i sprostać wyzwaniom, jakie dyktuje konkurencja, konieczne jest stałe monitorowanie trendów i zachowań konsumenckich.”
Na rynku zakupów FMCG przemija czas kart lojalnościowych. Pojawiają się sieciowe aplikacje na smartfony umożliwiające korzystanie z programów partnerskich, jak również oferujące różne funkcjonalności, np. samodzielne skanowanie produktów w sklepach. Zjawisko to wpisuje się w światowy trend Experience. Jednocześnie konsumenci poszukują wygodnych, lokalnych miejsc zakupów, co sprawia, że detaliści upatrują w formacie convenience szansę na dalszy rozwój. Bycie blisko klienta to trend, który obejmuje również internetowe sklepy spożywcze z możliwością odbioru towarów w wybranej placówce. Według prognoz analityków GfK, w kolejnych miesiącach sektor handlu detalicznego będzie uważnie obserwował kwestie związane z pracami resortu nad kształtem tzw. podatku detalicznego, planowanym zakazem handlu w niedzielę, a także zmagał się z rosnącymi problemami z zatrudnieniem i wymogami pracowników dotyczących płac. Silne i dynamicznie działające otoczenie konkurencyjne będzie z pewnością wpływało na dalszą konsolidację rynku i poszukiwanie przez graczy sposobów na stabilny wzrost biznesu na polskim rynku.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z opracowania własnego GfK „Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce – edycja 2017”. Raport jest już dostępny w sprzedaży.
Powiat iławski - powiat w zachodniej części województwa warmińsko – mazurskiego z siedzibą w Iławie. W skład powiatu wchodzą gminy: Iława, Lubawa, Kisielice, Susz i Zalewo. |
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola